125836
۲۱ آذر ۱۳۹۶
مدیرعامل انتشارات به‌نشر:

به دنبال بومی‌سازی کتاب‌های کودکان و نوجوانان هستیم

مدیرعامل انتشارات به‌نشر در نشست خبری این انتشارات در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد عنوان کرد: اولویت به‌نشر در عرصه کتب کودک و نوجوان پر کردن خلأ بوده و این خلأ بومی و داخلی نبودن کتب است.

به گزارش کودک پرس ، «محمدجواد محمدزاده مقدم» ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: انتشارات به‌نشر مسئول توزیع افزون بر دو هزار عنوان کتاب با کیفیت و ظاهر شکیل در سراسر کشور است و از این جهت، پیشاهنگ مؤسسات آستان قدس رضوی در حوزه‌ نشر کتاب به شمار می‌رود.
وی گفت: شاید در این حوزه بتوان این ادعا را داشت که در شرق کشور، به‌نشر به عنوان بزرگ‌ترین ناشر شناخته شده است چرا که توزیع عالی کتب مؤسسات آستان قدس رضوی وظیفه‌ سنگین و راهبردی این مجموعه است.
محمدزاده با بیان اینکه علاوه ‌بر توزیع، وظایف و فعالیت‌های تولیدی را برای خود تصویر کرده‌ایم، ادامه داد: در حوزه‌ نشر، به انتشار آثاری برای بزرگسالان با هدف پر کردن خلأهای علمی موجود در تولید کتب دانشگاهی و علمی پرداخته ایم، هم‌چنین توجه ویژه به مخاطبان عمومی و به‌ویژه زائران بارگاه منور رضوی در دستور کار دائمی موسسه بوده است.

 

وی بیان کرد: نشر کتب پروانه و در اصل، ورود به حوزه‌ انتشارات کودک و نوجوان در ابتدای فعالیت‌های شرکت مورد اقبال نبود، اما اکنون حضور پررنگ به‌نشر در این عرصه به یکی از افتخارات مجموعه‌ی آستان قدس رضوی مبدل شده است.
محمدزاده اشاره کرد: شاید جالب توجه باشد که نخستین کتاب از نویسندگان بنام و شناخته شده‌ای چون عرفان نظرآهاری در این موسسه به زیور طبع آراسته شد که هم‌اکنون در صدد تجدید چاپ آن و در حال مذاکره برای چاپ کتاب‌های جدید در حوزه‌ نوجوانان هستیم.

محمدزاده گفت: نشر 600 عنوان کتاب کودک و نوجوان با گرایش‌های مذهبی و با توجه به بومی‌سازی و استفاده از توانمندی‌های نویسندگان کودک و نوجوان در داخل کشور، به‌نشر را در این عرصه نامور ساخته است.
وی اشاره کرد: هدف انتشارات به‌نشر از ابتدای ورود به عرصه‌ نشر، شناخته شدن به عنوان ناشر نخست در عرصه‌ آموزه‌های رضوی و ناشر برتر در بخش آثار مذهبی است.
محمدزاده تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون 260 عنوان تجدید چاپ و 110 عنوان کتاب در نوبت چاپ نخست قرار گرفتند.
وی ادامه داد: طی 30 سال فعالیت موسسه به‌نشر هزار و 350 عنوان کتاب برای بزرگ‌سالان به چاپ رسیده که 60 درصد از آنان کتب آیینی و مذهبی و 40 درصد باقی را سایر عناوین به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

تولیداتی برگزیده

مدیرعامل انتشارات به‌نشر بیان کرد: اخیرا دو عنوان کتاب انتشارات آستان قدس رضوی شامل «بهارستان» و مجموعه 20جلدی «راز نقاشی های قشنگ» به عنوان کتاب‌های برگزیده دوازدهمین دوره‌ انتخاب کتاب سال خراسان رضوی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند که یکی در حوزه‌ تولیدات برای بزرگسالان و دیگری در بخش کودک و نوجوان بوده است.
وی به وضعیت موجود فضای مجازی اشاره و اضافه کرد: در عرصه‌ کتب دیجیتال نیز از سال گذشته اقدام کرده و تاکنون 5 اثر را آماده‌ ارائه داریم که برای مجوز آن در حال رایزنی هستیم اما اهتمام به این نکته بسیار مهم است که فروش کتب چاپی با وجود ابزارهای دیجیتال در معرض خطر است، اما نباید میدان را خالی گذاشت.
محمدزاده در همین راستا افزود: هدف دیگر شرکت عرضهی کتب در سه اپلیکیشن تلفن همراه و فراهم‌آوری این امکان برای توزیع کتاب‌های مؤسسات آستان قدس رضوی تا پایان سال جاری است.

 

 

بزرگ‌ترین خلأ نشر کشور

وی نبود ویترین مناسب برای کتاب‌ها را در کشور بزرگ‌ترین خلأ در زمینه‌ انتشارات کشور دانست و بیان کرد: اهتمام به این امر خیلی مهم است که بازار نشر با نمایشگاه مدیریت نمی‌شود و فروشگاه و ویترین کتاب از نمایشگاه بسیار مهم‌تر است.
محمدزاده گفت: متأسفانه عوامل غیرحرفه‌ای در بازار نشر مشکلاتی را ایجاد کرده که در شرکت به‌نشر تلاش شده تا فضای مناسبی برای معرفی و توزیع کتاب‌ها در مقابله با این فضا فراهم شود.
در خور یادآوری است؛ این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد و هم‌چنین محمود حکیمی؛ نویسنده‌ برجسته‌ی آثار نوجوان برگزار شد و در انتهای آن، از چهار عنوان از محصولات به‌نشر با نام‌های «کیهان»، «قصه‌های منظوم از زندگی امام رضا(علیه‌السلام)»، «برای ضامن آهو» و هم‌چنین «سیره سجادی» رونمایی و مراسمی تحت عنوان امضای کتاب برای مجموعه‌ 5 جلدی «گنجینه‌ حکیمی» نیز اجرا شد.

 

 

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار