125812
۲۱ آذر ۱۳۹۶
بیانیه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در اعتراض به تغییرات؛

کانون را نمی‌توان در حد یک معاونت تنزل دهیم

«انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» در واکنش به کم‌ارزش دانستن و کم‌اهمیت دادن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیانیه صادر کرده و اعتراض خود را بیان داشته است.

به گزارش کودک پرس ، درست از همان زمان که خبر آمد «فاضل نظری» قرار است بر مسند کانون پرورش فکری کودکان بنشیند، تکاپویی میان فعالان ادبیات کودک به وجود آمد و یکی پس از دیگری دست به قلم شدند و به چنین انتصابی، اعتراض کردند. حالا «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» در واکنش به این موضوع، بیانیه صادر کرده و اعتراض خود را بیان داشته است.

 

آنها می‌گویند: «کانون یک حوزه تخصصی است» و نمی‌توان هر فرد که با شعر معروف‌شده را به این منصب گمارد. در بخشی ازاین بیانیه آمده است:… چند سالی است که کانون درحال فاصله‌گرفتن از مسیر تاریخی [خود] است، تا آن‌جا که بیم استحاله آن در ساختار نظام آموزشی و تعلیمی می‌رود. درحالی ‌که فلسفه وجودی کانون، شکل‌گیری نهادی پرورشی بوده که رشد و ارتقای قوه تخیل و زیبایی‌شناسی مخاطبان را به‌عنوان هدف اصلی خود دنبال کند تا اندیشه و احساس مخاطبان در فضایی متمایز از نهادهای آموزشی و تعلیمی پرورش پیدا کند.

اگرچه به لحاظ سازمانی و اداری، کانون زیرمجموعه‌ای از وزارت آموزش و پرورش است، این جایگاه سازمانی نباید موجب آن شود که جایگاه این نهاد فراگیر پرورشی را درحد یک معاونت تنزل دهیم و بدون توجه به فلسفه وجودی این نهاد، اهداف آن را تابعی از نظام آموزش رسمی بدانیم.

در این روزها که سخن از تغییر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میان آمده است، بسیاری از نویسندگان و پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان نگران آنند که این تغییرات احتمالی نه‌تنها به بالندگی و ارتقای کانون نینجامد، بلکه به زاویه‌گرفتن هرچه بیشتر این نهاد با اهداف تاریخی‌اش منجر شود؛ به‌ویژه آن‌که برخی با این تلقی که کانون زیرمجموعه سازمانی آموزش و پرورش است، برگماری مدیریت چنین مجموعه‌ای را از جنس مسئولیت‌سپاری به مدیران فضاهای آموزشی یا فرهنگی مشابه می‌پندارند.

 

 

منبع: روزنامه شهروند

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار