موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
125727
۲۰ آذر ۱۳۹۶
اختصاصی خبرگزاری کودک و نوجوان

مجری برنامه کودک سیما: بسیاری از مدیران صدا و سیما کودکان را درک نمی کنند/دست برنامه سازان حوزه کودک بسته است

دست برنامه سازان حوزه کودک در برنامه سازی بسته است.اگر به سال های گذشته برگردیم و تولیدات آن زمان را با حال حاضر مقایسه کنیم افسوس می خوریم.برنامه های خوبی در گذشته داشتیم که تکرار نشدند و متاسفانه هر روز هم کیفیت برنامه ها بدتر می شود.

مجری و برنامه ساز گروه کودک شبکه 2 گفت:بسیاری از مدیران صداو سیما کودکان را درک نمی کنند و در چنین شرایطی دست برنامه سازان کودک برای تولید برنامه های خوب و با کیفیت بسته است.

سید مجتبی ظریفیان در گفت و گوی اختصاصی با کودک پرس درباره مشکلات برنامه سازی حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد:به خاطر شرایط مالی به وجود آمده نمی توانیم برنامه سازی درستی انجام دهیم وهمین امر باعث شده از شبکه های خرجی عقب بمانیم.

وی با تاکید بر اینکه اگرقرار است ما فرهنگ کودکانمان را بسازیم باید زمینه کارفراهم شود، تصریح کرد:برنامه های تلویزیونی متعددی داشتیم که به دلیل نبود بودجه حتی به یک دکور کوچک محدود شده است.

ظریفیان ادامه داد:درست است که محدودیت خلاقیت می آورد و با همین دکور هم توانسته ایم برنامه تولید کنیم که مورد پذیرش خانواده ها قرار بگیرد، اما این سبک کار سبب می شود حضور بچه ها در برنامه کمرنگ شود.

این مجری کودک عدم درنظر گرفتن بودجه جداگانه برای برنامه سازی کودک را عامل بروز مشکلات فراوان در این حوزه دانست و افزود: برخی مدیران شبکه همراهی خوبی با برنامه های تولیدی می کنند؛به عنوان مثال برنامه رئال انیمیشن “جیب جیب” ویژه خردسالان ، بدون اسپانسر و با حمایت خوب شبکه دو ساخته شده است.

ظریفیان گفت:بیش از 52 قسمت 10 دقیقه ای از این برنامه تولید شد اما 4 سال طول کشید و مدیران برخوردهای مختلفی با آن داشتند.یکی جلوی تولید را گرفت و دیگری حمایت کرد و برای تولید این برنامه پیر شدیم. این مساله نشان می دهد که شاید بدون پول هم بتوان کار کرد اما آیا گروه های تولیدکننده حاضرند از جان و زندگیشان بزنند و برنامه سازی کنند.واقعیت این است که خود من هم دیگر توان تولید برنامه بدون حمایت مالی را ندارم.

وی با ذکر مثالی از برنامه “باما بیا” که به گفته وی یکی از بدون اسپانسرترین برنامه های سیما در حوزه کودک است اظهار کرد:برنامه های زنده حوزه کودک می تواند ارتباط خوبی با بچه ها برقرار کند و ما ایجاد این ارتباط را در تولید برنامه “با ما بیا” دیده ایم.این برنامه تنها برنامه زنده گروه کودک شبکه 2 است و درباره ادامه تولید زنده برنامه همواره بین مدیران شبکه بحث است اما در زمان های مختلف ثابت شد این برنامه می تواند به درد کودکان بخورد. نمونه آن در زلزله کرمانشاه بود که از خود منطقه پخش زنده داشتیم و علاوه بر اینکه موجب افزایش روحیه کودکان زلزله زده شد بازخوردهای خوبی هم در جامعه داشت.

این کارشناس حوزه رسانه کودک در ادامه با اشاره به ضرورت تلاش برای خلق شخصیت های داستانی برای کودکان در برنامه های ایرانی تاکید کرد:باید نمادهای ایرانی برای کودکانمان خلق کنیم مانند کاری که در برنامه “جیب جیب ” شد. توجه به این مساله هم ضروری است که کشورهای دیگر برای خلق شخصیت های داستانی شان زمان می گذارند و پخش برنامه هایشان تداوم دارد. آیا با 52 قسمت برنامه می توان تاثیری روی بچه ها گذاشت که بن تن ها و مرد عنکبوتی ها بر بچه ها گذاشته اند؟آنها تداوم کار برایشان خیلی مهم است و به همین دلیل موفق می شوند در ذهن کودکان نفوذ کنند.صدا و سیما خیلی دوست دارد که من “جیب جیب”  را ادامه بدهم، اما می گوید برو اسپانسر و پولش را بیاور و این برنامه را بساز.حقیقت این است که یا دستشان بسته است یا اولویت دیگری دارند.

وی با قدردانی از برخی مدیران صدا و سیما که با تامین امکانات فنی و گاه مالی زمینه تولید برنامه های مطلوب کودکان را فراهم می کنند گفت:مدیرانی که خود در خانه کودک دارند می توانند کودکان را بهتر درک کنند اما بسیاری از مدیران کنونی صدا و سیما چون بچه هایشان تقریبا بزرگ شده اند به فکر ساخت سریال و برنامه های شاد برای آنها هستند و کودکان را درک نمی کنند.

ظریفیان ادامه داد: حمایتی که شبکه دو از برنامه ها کرده عالی است اما وقتی می گویم برای آوردن بچه ها به استودیو نیاز به دکور دارم دیگر دستشان بسته است و بودجه ای که در نظر گرفته شده توان ساخت یک دکور را هم ندارد.ای کاش بشود از بالاتر بودجه کافی برای کودک در نظر گرفته شود یا لااقل همه بودجه یکجا برای یک برنامه خرج نشود چرا که کودکان اهمیت فراوانی دارند.

ایم مجری جوان که با شخصیت “عمو مهربان” در میان کودکان مشهور است تصریح کرد: می خواهیم فرهنگ حال حاضر را اصلاح کنیم در حالی که ای فرهنگ 20 سال پیش به هر دلیلی خراب شده یا درست جلو نیامده است.باید برای  20 سال بعد برنامه ریزی کنیم و اکنون هر کاری کنیم فقط در جا زدن است.

وی با اشاره به تلاش شبکه های خارجی برای نفوذ اخلاقی در کودکان و نوجوانان اظهار کرد: شبکه های خارجی می دانند برای نفوذ چه کاری انجام دهند.آن ها اکنون برای 20 سال بعد ایران برنامه ریزی کرده اند تا کشوری با بچه های مصرف گرا بسازند. درست در بین یک انیمیشن جذاب برای بچه تبلیغ لاک مخملی می کنند و جالب است که با یک تلفن هم درب منزل تحویل خانواده ها می شود. در بین کارتون تبلیغ گن لاغری بانوان را می کنند که هیچ ربطی به بچه ندارد.سپس یک خانم و آقا را با پوشش نامناسب  نشان می دهد. این ها چه موضوعی را به  بچه آموزش می دهد؟ما که نگرانیم باید بدانیم چه حادثه ای در حال وقوع است.هر وقت از ماهواره می گوییم می گویند برویم ماهواره ها را جمع کنیم ؛ اما بخدا راهش این نیست.باید برنامه سازی درست برای کودک انجام دهیم تا در مقابل دشمنی ها  و ترفندهای زیرکانه کم نیاوریم.

ظریفیان با اشاره به برنامه های خوب تلویزیون در برخی شبکه ها تاکید کرد:هنرمندانی داریم که اگر درجایگاه درست از آنها استفاده شود برنامه هایشان دیده شده و کسی  در آن ساعت ماهواره نگاه نمی کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه کوتاهی‌ها در تولید برنامه‌های حوزه کودک کاهش یابد ادامه داد:دست برنامه‌سازان حوزه کودک در برنامه‌سازی بسته است.اگر به سال‌های گذشته برگردیم و تولیدات آن زمان را با حال حاضر مقایسه کنیم افسوس می‌خوریم.برنامه‌های خوبی درگذشته داشتیم که تکرار نشدند و متأسفانه هرروز هم کیفیت برنامه‌ها بدتر می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار