125367
۱۹ آذر ۱۳۹۶

۷۰ درصد کودکان کار غیرایرانی به کشورشان بازگردانده می‌شوند

طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نزدیک به ۴ ماه است که در تهران اجرایی شده و تاکنون ۳۶۰ کودک خیابانی جذب و به مراکز بهزیستی منتقل شده‌اند. بنا به آخرین آمارهای اعلام شده از سوی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ۷۰ درصد کودکان شناسایی شده در این طرح غیرایرانی هستند که همه این کودکان پدر و مادر دارند و امور مربوط به بازگشت این کودکان به کشورشان با کمک اداره اتباع در حال انجام است.

به گزارش کودک پرس ، طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نزدیک به 4 ماه است که در تهران اجرایی شده و تاکنون 360 کودک خیابانی جذب و به مراکز بهزیستی منتقل شده‌اند. بنا به آخرین آمارهای اعلام شده از سوی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور 70 درصد کودکان شناسایی شده در این طرح غیرایرانی هستند که همه این کودکان پدر و مادر دارند و امور مربوط به بازگشت این کودکان به کشورشان با کمک اداره اتباع در حال انجام است.

 

در مورد کودکان کار و خیابان غیرایرانی نیز والدینشان بچه‌های خود را از مراکز نواب، بعثت و یاسر برده‌اند. در همین چند مدتی که از اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی می‌گذرد انتقادات زیادی به این طرح وارد شده است. از اینکه مسئولان این کودکان را به جای ساماندهی دستگیر کرده‌اند و کودک را در چارچوب قرارگاه‌های نگهداری، بلاتکلیف رها کرده‌اند تا اینکه کودکان کار را برای پاک کردن صورت مسأله و زیبایی چهره شهر جمع‌آوری می‌کنند.

انتقادات دیگری هم هست، برخی می‌گویند در طول سال‌های گذشته این سی و یکمین بار است که کودکان کار و خیابان ساماندهی می‌شوند و هر بار اجرای طرح بی‌نتیجه می‌ماند. طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان در ماه‌های اخیر موجب اعتراض دستیار ویژه رئیس جمهوری در حقوق شهروندی هم شد؛ چنانکه شهیندخت مولاوردی هم از مذاکرات خود با مسئولان بهزیستی خبر داد و گفت: بهزیستی از اجرای طرح بی‌اطلاع بوده و در ادامه برای بهبود شرایط، مددکاران خود را همراه طرح کرده است. با وجود این فعالان حوزه کودک و منتقدان طرح شناسایی و ساماندهی کودکان کار معتقدند، پشت این طرح فکری نبوده است. بنابراین ساماندهی در کار نبوده و این کار بیشتر شبیه به دستگیری است.

 

معصومه نوری قائم مقام انجمن حمایت از کودکان در این باره گفته است که کودکان کار پس از چند روز ترخیص شده‌اند بدون اینکه تغییر مثبتی در زندگی آنها اتفاق افتاده باشد. فقط استرس فراوانی را متحمل شده‌اند. از این رو لازم است راهکاری بلند مدت اندیشیده شود چرا که آنها در نهایت مجبورند کار کنند. همین انتقادات به طرح به واکنش مسئولان سازمان بهزیستی منجر شد.

احمد خاکی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران به خبرنگار ما گفت که دو مددکار اجتماعی تیم‌های ساماندهی کودکان کار را همراهی کرده‌اند و اینکه گفته می‌شود این بچه‌ها به زور و اجبار جمع‌آوری شده‌اند کذب محض است. او البته گفته بود که حدود 64 تا 70 درصد کودکانی که جمع‌آوری شده‌اند افاغنه هستند و از مابقی کودکان کار که ایرانی‌اند 90 درصدشان مربوط به خارج از استان تهران است که اغلبشان از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران و کردستان به‌صورت تیمی به تهران می‌آیند.

 

در حالی که موجی از انتقادات به نحوه جمع‌آوری به فرمانداری و سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای شورای شهر ادامه داشت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اجرای این طرح را مشکل دار توصیف کرد و همچنین مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه نیز به صراحت اعلام کرد که کودکان کار و خیابان باید از شمول مصوبه جمع‌آوری فوریت‌های خدمات اجتماعی تهران خارج شوند. در حالی که طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با مخالفت برخی از مسئولان همچنان متوقف شده است اما معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت کودکان کار گفت که فقط سه نفر از کودکان اتباع بیگانه پدر و مادر نداشتند که در مراکز شبانه روزی بهزیستی اسکان یافتند.

حبیب اله مسعودی فرید درباره وضعیت کودکان ایرانی در این طرح نیز افزود: قرار است برای کودکان ایرانی در این طرح، برنامه‌های توانمندسازی اجرا کنیم و سیاست ما این است که تا حدامکان از خانواده نیازمند این کودکان، حمایت کنیم اما جایی که خانواده یا مراقب کودک از او سوء‌استفاده کرده و کودک را استثمار کند، آنجا بطورقطع مداخلات خاص خود را برای آنان خواهیم داشت. مسعودی فرید تأکید کرد: سیاست اصلی بهزیستی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور در مورد کودکان کار و خیابان این است که براساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان خیابان عمل کنیم. وی یادآور شد: مسئولیت شورای عالی کودک بر عهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و محوریت کار با بهزیستی است که البته دستگاه‌های دیگر نیز طبق تأکید برنامه ششم توسعه باید همکاری کنند.

 

 

منبع: شعار سال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار