موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
124928
۱۸ آذر ۱۳۹۶

مقدمه علاقه مند شدن به مطالعه در کودکان

کتاب برای کودکان یک اسباب بازی است و والدین باید این را به خاطر بسپارند که کتاب مانند تمام اسباب بازی ها خراب و پاره می شود، اما این خراب کاری نیز نوعی فرصت است چرا که پس از پاره شدن کتاب، قطعا کودک ما تقاضای کتاب دیگری خواهد کرد و اینجاست که ما با بردن فرزندمان به کتابفروشی می توانیم او را با دنیای بزرگ و نامحدود کتاب و موضوعات گسترده ای که در این حوزه وجود دارد بیشتر آشنا کنیم.

به گزارش کودک پرس ،«قصه گویی و شعر خوانی مقدمه علاقه مند شدن به مطالعه در کودکان است و هرچه کودک به واسطه کتاب در ‏خانه لذت ببرد علاقه مندی بیشتری در این مسیر پیدا می کند.‏ برقراری ارتباط عاطفی بین کودک و والدین بسیار حائز اهمیت بوده که از طریق قصه گفتن و ‏شعرخواندن محقق می گردد لذا توصیه می شود برای کودکانی که هنوز به دنیا نیامده اند نیز شعر و قصه و قرآن خوانده شود.‏ پدر و مادر باید در طول روز حتما برای فرزندانشان قصه‌گویی و شعرگویی را داشته باشند.

گاهی ممکن است ما شعر یا داستان خوب و با محتوایی برای گفتن نداشته باشیم، اما تجربه به من ثابت کرده در قدم اول که می‌خواهیم بچه را با کتاب آشنا کنیم اصلا مهم نیست شعر چه باشد، فقط باید چیزی برای او بخوانیم که پیامد منفی نداشته باشد و بتوان با فرزند بازی کرد؛ این اشعار می‌تواند اشعار بازی های کودکی خودمان مانند اتل متل باشد.

والدین باید این را به خاطر بسپارند که اگر برای بچه ها، شعر یا قصه ای را می گویند و آن ها در ظاهر گوش نمی دهند، نباید این روند قطع شود و به بچه گوشزد شود که حتما بنشیند و به حرف ما گوش کند، بچه ها در هر شرایطی و خصوصا در سنین پایین، هر چه ما می گوییم را، هم می شنوند و هم به خاطر می سپارند، حتی اگر در ظاهر نسبت به آن بی اعتنا باشند. زمانی که این کتابخوانی یا قصه گویی باعث ارتباط مستمر عاطفی میان پدر و مادر و فرزندان شد، پس از مدتی این روند به بخشی از زندگی فرزند ما تبدیل می شود و اگر قطع شود خود بچه از والدین تقاضای قصه گویی یا شعرخوانی دارد و اینجاست که کتاب و رابطه عاطفی خانوادگی با هم درآمیخته اند و بخشی از زندگی یک انسان را تشکیل داده اند و دیگر، کتاب از زندگی فرزندمان جدا نخواهد شد.

برای بازی بچه حتما لازم نیست وسایل گران قیمت و مخارج بالا انجام داد بلکه می توان با ساده ترین راه ها، بچه را سرگرم کرد و در میان این سرگرمی، به راحتی مطالعه کردن و انس با کتاب را هم به او آموخت. این که بچه را مجبور به مطالعه کنیم بزرگترین اشتباه است چرا که در این صورت از کتاب برای او هیولایی می سازیم و در آینده قطعا از کتاب و مطالعه زده خواهد شد.

کتاب برای کودکان یک اسباب بازی است و والدین باید این را به خاطر بسپارند که کتاب مانند تمام اسباب بازی ها خراب و پاره می شود، اما این خراب کاری نیز نوعی فرصت است چرا که پس از پاره شدن کتاب، قطعا کودک ما تقاضای کتاب دیگری خواهد کرد و اینجاست که ما با بردن فرزندمان به کتابفروشی می توانیم او را با دنیای بزرگ و نامحدود کتاب و موضوعات گسترده ای که در این حوزه وجود دارد بیشتر آشنا کنیم. بچه ها باید پس از مدتی، کتابشان را خودشان انتخاب کنند و این موضوع میسر نمی شود مگر اینکه، والدین، با صبر و حوصله، کودکشان را به کتابفروشی ببرند و بگذراند فرزندشان با تورق کتاب های مختلف، کتاب مورد نظرش را خودش انتخاب کند، البته این حضور در کتابفروشی باید به منزله یک گردش با بچه مطرح شود تا علاقه بیشتری به این کار نشان دهد.»

…مصطفی رحماندوست…

وقتی کـودکان شعر خوبی را می‌خوانند قافیه و تصاویر ذهنی‌ ایجاد‌ شده‌ به واسطۀ کلمات به دقت انتخاب‌شده را دوست دارند. کودکان با ارتباط دادن کلمات نوشتاری با عواطف‌ به کتاب خوانی علاقه پیدا می‌کنند. بیشتر اشعاری مـورد نـیاز است که‌ قافیه‌دار بوده، داستانی را‌ بیان‌ می‌کنند و از دیدگاه یک کودک نوشته شده‌اند. در مورد استفاده از اشعار برای علاقه‌مند ساختن کودک به مطالعه باید نکات زیر را در نظر داشت:

۱) شعر باید برای کودک آهـسته خـوانه شود و خوانندۀ‌ اشعار می‌باید استعدادهای نمایشی‌اش را به کار گرفته و سعی کند که عواطف و احساسات موجود در شعر را به تصویر بکشد.

۲) اگر قطعه شعری مورد علاقه خاص کـودک اسـت باید از او خواست که آن‌ را‌ بـه حالت نـمایش بخواند و باید با شور و علاقه گوش کرد.

۳) اگر شخصیتی در شعر وجود دارد و می‌توان از کودک خواست تا با استفاده از ادا واطوار احساس این شخص را بیان‌ کند‌.

۴) در صـورتی کـه فرد شنوندۀ مشتاقی بـرای کـودک باشد همواره او را تشویق خواهدکرد.

۵) اگر کودک در جمع احساس راحتی می‌کند بهتر است ترتیبی داد که شنوندگان مشتاق تر و بیشتری به‌ او‌ گوش دهند. شاید که از برخوانی شعر پس از شام برای اعضای خانواده، برای کودک جالب بـاشد.

۶) اگـر کودک در خواندن شعر اشتباهی هم مرتکب شد می‌توان آن را نادیده‌ گرفت‌. زیرا‌، اشتباهات جزئی از روال زندگی‌ هستند‌.

 

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار