124544
۱۴ آذر ۱۳۹۶
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان:

برخورد با جرم كودك‌آزاری نياز به شاكی خصوصی ندارد

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: در قوانین جمهوری اسلامی ایران هر گونه شکنجه جسمی و روحی و ممانعت از تحصیل و عدم اعلام کودک‌آزاری افراد تا 18 سال، جرم عمدی تلقی شده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد.

به گزارش کودک پرس ، محمدجلال متقی خواجه‌زاده با اشاره به قوانین مربوط به کودک آزاری اظهار کرد: هر گونه عمل و ترک عملی که باعث اذیت و آزار روحی و جسمی و ایجاد ماندگاری در وجود یک کودک شود را کودک‌آزاری می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه کودک‌آزاری توسط افراد دیگر خصوصا بزرگسالان صورت می‌گیرد افزود:  این آزارها غالبا شامل مواردی چون سوزاندن بدن، کتک زدن، شکستن استخوان‌ها، آزار جنسی و لمس بدن به صورت ناشایست را شامل می‌شود.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان صدمه عاطفی یا روانی شامل رفتارهایی مانند توهین، ترساندن، تحقیر، تنفر و تبعیض بین فرزندان را از مصادیق کودک‌آزاری دانست و گفت: این موارد در کاهش اعتماد به نفس، افزایش کابوس، ترس‌های بی‌مورد و … اثرگذار است.

 

 

وی با بیان اینکه دوان کودکی مهم ترین مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک است، ادامه داد: آسیب رساندن به کودک در این دوران پیامدهای طولانی‌مدت را در پی خواهد داشت.

متقی راه‌های پیشگیری از کودک‌آزاری را در توجه به تنظیم خانواده و تعداد فرزندان، خودداری از ازدواج‌های تحمیلی، ناشناخته و شتاب‌زده و ازدواج در سنین پایین، افزایش آگاهی والدین از نحوه تربیت فرزندان، پذیرش مسولیت‌ها به عنوان والدین، معلمین و سرپرست، توجه ویژه به سلامت جسمی و روانی و عاطفی و کاهش فشار عصبی نسبت به کودکی، خویشتن‌داری از هنگام مواجه با مشکل و مشاوره و امداد از مراکز حمایتی دانست.

وی در ادامه آموزش مهارت نه گفتن به کودک را بسیار مهم خواند و در ادامه سخنانش افزود: در قوانین جمهوری اسلامی ایران هر گونه شکنجه جسمی و روحی و ممانعت از تحصیل و عدم اعلام کودک‌آزاری افراد تا 18 سال، جرم عمدی تلقی شده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد.

 

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ادامه داد: طبق ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مجلس شورای اسلامی هر گونه خرید و فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب عمل خلاف از قبیل قاچاق ممنوع بوده و مرتکب جرم حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده به 6 ماه تا یک سال زندان و پرداخت جزای نقدی از 10 تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: ماده 4 این قانون هر گونه صدمه و آزار و و اذیت و شکنجه روحی و جسمی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان را ممنوع دانسته و مرتکب به سه تا 6 ماه حبس و تا 10 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

 

متقی تصریح کرد: همچنین در ماده 6 ابراز شه که همه موسسات و ادارات و مراکزی که مسولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را بر عهده دارند می توانند به محض مشاهده کودک‌آزاری مراتب را برای پیگیری قانونی به مقامات صالح قضایی اطلاع دهند.

وی یادآور شد: تخلف از این تکمیل موجب حبس تا 6 ماه یا جزای نقدی تا 5 میلیون تومان جزای نقدی است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: نکته مهم اینجاست که اگر جرایم موضوع این قانون مشمول عناوین دیگر قانونی شود یا در قوانین دیگر حد یا مجازات سنگین‌تری برای آنها مقرر شده باشد حسب مورد، حد شرعی یا مجازات اشد اعمال خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار