124423
۱۴ آذر ۱۳۹۶

بهداشت دهان و دندان در بدو ورود به مدرسه

با توجه به این که در این مقطع سنی دندان های شیری شروع به افتادن و دندان های دایمی شروع به روییدن می کنند. هم چنین اولین علایم پوسیدگی دندان در کودکتان مشاهده می شود، بسیار مناسب است که پیش از شروع سال تحصیلی کودکتان را نزد دندان پزشک ببرید.

به گزارش کودک پرس ،کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: در این سن و پس از ورود کودک به مدرسه ممکن است برنامه ی منظم روزانه ی او تا حدی دچار اختلال و به هم ریختگی شود.

در این سن و پس از ورود کودک به مدرسه ممکن است برنامه ی منظم روزانه ی او تا حدی دچار اختلال و به هم ریختگی شود. به عنوان مثال او صبح ها به دلیل وقت کم و عجله ای زیاد مسواک زدن بعد از صبحانه را فراموش می کند. شب ها هم آن قدر خسته است و بعضاً بدون مسواک زدن به خواب می رود. ضمناً در این دوران، کنترل تغذیه ی فرزندتان تا حدی از دست شما خارج می شود؛ زیرا او به دلیل حضور مداوم در خارج از منزل به تنقلات نا سالم از قبیل انواع شیرینی ها، شکلات ها، آبنبات ها و … دسترسی پیدا می کند. چه بسا همین امر به همراه بی نظمی در مسواک زدن، موجبات پوسیدگی دندان فرزندتان را فراهم آورد. برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی، عمل به توصیه های زیر مفید خواهد بود :

* شیر و سایر فرآورده های لبنی را به میزان لازم در برنامه ی غذایی کودک بگنجانید.

* صبح ها کمی زودتر فرزندتان را از خواب بیدار کنید تا او زمان کافی برای اجرای برنامه ی بهداشتی روزانه ی خود داشته باشد و مجبور به حذف مسواک زدن نشود.

* شب شام کودک را زودتر بدهید و قبل از این که خواب آلوده شود، او را به مسواک زدن تشویق کنید. در صورتی که کودکتان بیش از حد خسته است در مسواک زدن به او کمک کنید.

* به عنوان تنقلات مدرسه به او هویج و سیب بدهید تا به این ترتیب با جویدن آنها دندان کودکتان در طی روز نیز تمیز شود.

* با توجه به این که در این مقطع سنی دندان های شیری شروع به افتادن و دندان های دایمی شروع به روییدن می کنند. هم چنین اولین علایم پوسیدگی دندان در کودکتان مشاهده می شود، بسیار مناسب است که پیش از شروع سال تحصیلی کودکتان را نزد دندان پزشک ببرید.

به این ترتیب هم توصیه های لازم در مورد افتادن و رویش دندان ها را دریافت می کنید و هم پوسیدگی های احتمالی دندان های شیری را ترمیم و درمان می کنید.

نکته : در بین برخی از خانواده ها این باور غلط وجود دارد که دندان های شیری فاقد ارزش و اهمیت زیاد می باشند و نیازی به رسیدگی و ترمیم ندارند. چنین افرادی به محض ایجاد پوسیدگی پیش رفته در دندان های شیری کودکشان اقدام به کشیدن آنها می کنند. چنین اقدامی به 2 دلیل مهم مردود می باشد :

1- کشیدن زود هنگام دندان های شیری تا حدودی رویش دندان های دایمی را تسریع می کنند و در نتیجه باعث سایش و فرسودگی زود هنگام آنها می شوند.

2- وجود فضاهای خالی نامنظم بر روی لثه که در اثر کشیدن بی موقع دندان های شیری ایجاد می شوند، باعث نامنظم، کج و معوج روییدن دندان های دایمی کودک شد.

3- کشیدن زود هنگام دندان شیری باعث می شودکه فرزندتان برای مدتی نسبتاً طولانی دندان کافی برای جویدن غذا نداشته باشد. افراط در این کار که احتمالاً به دلیل عدم توجه و رسیدگی به دندان های شیری و در نتیجه، پوسیده شدن آنها اتفاق می افتد کودکتان را به علت خوب نجویدن غذا به مشکلات گوارشی مبتلا می کند.

 

 

منبع:مهد پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار