123870
۱۲ آذر ۱۳۹۶

مشکلات گوارشی در دوران بارداری

طی بارداری بانوان غذاهایی متفاوت یا غیر معمولی میل می کنند که در نتیجه بر گوارش تاثیر می گذارد. برای مثال ، وقتی خانمی متوجه بارداری خود می شود ، احتمال داردمصرف فیبر خود را بیشتر کند ، اما افزایش ناگهانی مصرف فیبر می تواند باعث یبوست شود ، بنابر این افزایش آن باید به تدریج صورت گیرد.

به گزارش کودک پرس ،مشکلات شکمی

حتی اگر پیش از بارداریتان هرگز سابقه مشکلات گوارشی نداشته اید ، احتمال دارد متوجه شوید که طی بارداری دچار یبوست ، اسهال یا حتی هر دوی آن ها شده اید. خوش بختانه روش های بسیاری برای پیشگیری و مدیریت این مشکل ها وجود دارد.

یبوست

علل آن چیست ؟

مسائل هورمونی

هورمون های بارداری به طور معمول باعث آهسته شدن حرکت روده شما می شود. به ویژه پروژسترون ماهیچه های سراسر بدن را نرم و آرام می سازد که در نتیجه به دفع آهسته مدفوع و یبوست منجر می شود.

تغییرات رژیم غذایی

طی بارداری بانوان غذاهایی متفاوت یا غیر معمولی میل می کنند که در نتیجه بر گوارش تاثیر می گذارد. برای مثال ، وقتی خانمی متوجه بارداری خود می شود ، احتمال داردمصرف فیبر خود را بیشتر کند ، اما افزایش ناگهانی مصرف فیبر می تواند باعث یبوست شود ، بنابر این افزایش آن باید به تدریج صورت گیرد.

وضعیت رحم و نوزاد

رحم در حال رشد شما بر روده ها فشار وارد می کند و حرکت روده ها را آهسته تر می سازد.

استرس

استرس و اضطرابی که طی بارداری تجربه می کنید نیز می تواند گوارش ششما را آهسته سازد و در نتیجه به یبوست منجر شود.

چگونگی پیشگیری از آن ؟

فیبر خوراکی

مجله خبری لحظه نما:ضروری است که به اندازه کافی فیبر دریافت کنید. فیبر خوراکی در میوه ها ، سبزیجات بنشن ها ، سرال غلات کامل ( سبوس دار ) ، برنج قهوه ای ، نان ،مغز ها و تخم ها دریافت می شود. بسیاری از بانوان باردار متوجه می شوند که افزایش فیبر محلول در رژیم غذایی می تواند به بهبود یبوست کمک کند. فیبر موجود در پوست میوه ها ، سبزیجات ، جو دو سر و بنشن ها یافت می شود. اما اگر پیش از بارداری ، فیبر کمی می خورید ، آن را آهسته به رژیم خود اضافه کنید. بهترین راه این است که مصرف فیبر را به همراه میوه ها در صبحانه شروع کنید.

آب

می توانید تا اندازه دلخواه تان از فیبر میل کنید ، ولی اگر به اندازه کافی آب ننوشید ، متوجه می شوید که یبوست تان بهبود نمی یابد و دفع مدفوع شما بسیار سخت و دشوار می گردد. اگر نوشیدن آب ساده برای شما مشکل است ، کمی لیموی تازه در آن بچکانید یا نوشیدن دمنوش های گیاهی و سوپ ها را امتحان کنید که مصرف مایعات شما را افزایش می دهند.

تنفس

برای کمک به رهایی از استرس و کسب احساس آرامش بیشتر ، تنفس عمیق را امتحان کنید.

تمرینات ورزشی

اگر بخش خارجی بدن تان تحرکی نداشته باشد ، بخش داخلی بدن تان نیز بی تحرک می ماند. ورزش ملایم می تواند به بهبود گوارش نیز کمک کند و به کاهش استرس و کنترل وزن مناسب به شما یاری رساند.

وعده های کوچک و منظم

وعده های بزرگ می تواند باعث آهسته شدن گوارش تان شود. در نتیجه ، بهتر استکه وعده های غذایی را کوچک و منظم میل کنید و در سراسر روز از میان وعده ها لذت ببرید.

مکمل آهن

برخی از مکمل های آهن می توانند به یبوست منجر گردد. از پزشک تان سوال کنید که آیا مکمل آهنی وجود دارد که به آرامی در بدن رها شود.

مکمل پروبیوتیک

مکمل پروبیوتیک می تواند برای بهبود فعالیت های دستگاه گوارش مفید باشد ف ولی برای حصول اطمینان از ایمن بودن آن باید در مورد مصرف پروبیوتیک با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم ؟

اگر دچار درد شدید ، گرفتگی یا خون ریزی هستید ، توصیه می شود با پزشک تماس بگیرید.

از فشار آوردن پرهیز کنید

فشار می تواند به بواسیر منجر شود ( یا آن را بد تر کند ). بواسیر رگ های واریسی پیرامون مقعد است که مثل یک نخود کوچک می شود و وقتی بیرون زد ، می تواند به اندازه دانه انگور شود. احتمال دارد ندانید که دچار آن شده اید ، تا زمانی که خون تازه را روی دستمال توالت مشاهده می کنید مهم است این ناحیه را خشک و پاکیزه نگه دارید. در باره کرم های مخصوص که می تواند برای کوچک کردن بواسیر موثر باشد با پزشک گفت و گو کنید.

* پیش از استفاده از هر گونه درمان طبیعی ، در باره استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

درمان های طبیعی

مکمل فیبر

انواع زیادی از مکمل های فیبر در بازار وجود دارد که ادعا می شود ، یبوست را بهبود می بخشد. اما همگی آنان طی بارداری ایمن نیستند. برای اطمینان خاطر نوع ایمن آن را از پزشک سوال کنید.

سبوس خوراکی

بسیاری از افراد برای مبارزه با یبوست از سبوس خوراکی استفاده می کنند. اما در حقیقت بر اساس مقدار فیبر موجود در رژیم تان ، این ماده می تواند مشکل را تشدید کند. در نتیجه بهتر است از ابتدا میزان کمتری از آن را استفاده کنید و به تدریج و بر اساس وضع بدن تان مقدار آن را افزایش دهید.

* حقیقت : انجیر نیز برای یبوست مفید است ، به علاوه انرژی تان را نیز افزایشش می دهد.

آب آلو

برخی از بانوان طی بارداری به فواید آب آلو بسیار اعتقاد دارند. دوباره ذکر می شود ، این مسئله به تحمل شخصی افراد بستگی دارد و باید اول کمی از آن را امتحان کنید و ببینید آیا برایتان کار ساز است یا خیر.

پروبیوتیک ها

این باکتری های طبیعی هستند که در روده ها یافت می شوند و در گوارش نقش مهمی ایفا می کنند. با تکمیل رژیم تان همراه با پروبیوتیک ها ، می توانید یبوست را درمان کرده یا آن را مدیریت کنید.

دستوری درمانی

* ترکیبی برای صبحانه

نصف لیوان سرال سرشار از فیبر سبوس 175 میلی لیتر ماست بدون چربی

یک سیب رنده شده

یک قاشق چای خوری پکتین ( ژلاتین گیاهی )

تمامی موارد ذکر شده در بالا را با یکدیگر ترکیب کنید ، یک شب اجازه دهید خیس بخورد و صبح آن را نوش جان کنید.

* پروژسترون ماهیچه های سراسر بدن را نرم و آرام می سازد که در نتیجه به دفع آهسته مدفوع و یبوست منجر می شود.

اسهال

علت آن چیست ؟

مسائل هورمونی

دگرگونی های هورمونی می تواند باعث یبوست نیز شود ، در برخی بانوان می تواند مسبب اسهال نیز باشد.

ویتامین های بارداری

برخی از بانوان متوجه می شوندکه ویتامین های بارداری باعث مدفوعی شُل می شود. در بارره گزینه های دیگر با پژشک گفت و گو کنید.

دگرگونی ها در رژیم غذایی

گاهی ممکن است در پی مصرف مواد غذایی سالم تر برای فرزندتان ، به مصرف بیشتر فیبر گرایش پیدا کنید که ممکن است به اسهال منجر شود.

تمرینات ورزشی

گاهی ممکن است تمرینات ورزشی به مدفوعی شل منجر گردد ، مخصوصاً زمانی که بدنتان به فعالیت زیاد عادت ندارد.

مسمومیت غذایی

در حالی که مسمومیت غذایی مختص دوران بارداری نیست ، ولی ممکن است طی بارداری چنین مسمومیت هایی را به شکل متفاوت تجربه کنید.

چگونگی پیشگیری از آن ؟

آماده کردن غذا

غذایی را انتخاب کنید که کاملاً پخته شده است. علاوه بر این، وقتی غذایی مانده را می خورید ، مراقب باشید مطمئن شوید که به خوبی نگه داری شده است و پیش از مصرف آن را دوباره کاملاً گرم کنید.

پروبیوتیک ها

اگر مشکوک هستید که دچار مسمومیت غذایی شده اید ، مصرف مکمل های پروبیوتیک را امتحان کنید ( با تجویز پزشک تان ). پروبیوتیک برای توازن دوباره باکتری های شکمی ، مدیریت اسهال و پیشگیری از رخداد دوباره آن به شما کمک می کند.

تغییرات تدریجی

تغییرات رژیم غذایی تان را به تدریج آغاز کنید.

تغییرات در ویتامین ها

اگر مشکوک هستید که ویتامین های بار داری تان باعث بروز مشکل است ، از پزشک سوال کنید که آیا می توانید از نوع دیگر ان بهره ببرید.

* « اسهال می تواند به کمبود آب بدنی منجر گردد که مشکل خطرناک برای مادر و فرزند است »

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم ؟

اکثر موارد اسهال طی بارداری به خود به خودی بهبود می یابد. آن چه می تواند باعث نگرانی باشد ، این است که اسهال می تواند به کمبود آب بدنی منجر گردد که مشکلی خطرناک برای مادر و فرزند است.

مطمئن شوید که با پزشکتان تماس می گیرید ، اگر :

– بیش از 48 ساعت دچار اسهال هستید.

– تب دارید.

– دچار کمبود آب بدنی شده اید و دفع ادرارتان کاهش یافته است.

– در مدفوع تان خون مشاهده کرده ایدیا دچار گرفتگی شدیدی هستید.

درمان های طبیعی

مایعات

از نوشیدن مایعات فراوان خصوصاً آب ، سوپ شفاف و دمنوش های گیاهی مطمئن شوید. از محلول هایی که برای بازگرداندن آب بدنی تولید شده اند ، استفاده کنید. این محلول را می توانید از داروخانه تهیه کنید یا دستور العمل ساده زیر را امتحان کنید.

استراحت

آسان بگیرید و مطمئن شوید که به خوبی استراحت می کنید ، تا زمان لازم برای بهبود بدنتان فراهم شود.

تغذیه ای درست

وعده های کوچک و سبکی را در نظر بگیرید و از دستور العمل های زیر پیروی کنید.

خوراکی هایی مناسب

– موز – برنج سفید – نان تست سفید – سوپ سبزیجات – سینه مرغ ( بدون پوست ) – سیب زمینی ( بدون پوست )

غذاهایی نا مناسب

– نوشابه های گاز دار – کافئن – غذاهای پر ادویه – پوست میوه ها و سبزیجات – گوشت چرب و سفت – شیرین کننده های مصنوعی یا غذاهای شیرین شده با شیرینی مصنوعی

دستورالعمل درمانی

محلول نوشیدنی جهت بازگرداندن رطوبت بدنی

8 قاشق شکر

نصف قاشق چای خوری نمک

یک لیتر آب جوشیده

این مواد را با یک دیگر مخلوط کرده اجازه دهید تا خنک شده و سراسر روز آن را بنوشید.

بهترین خوراکی ها برای بهبود شرایط

یبوست

بُنشن ها : مثل نخود ، لوبیا و عدس. بنشن ها منبعی عالی از فیبر محلول و سرشار از پروتئن ها است که برای مادران گیاه خور و ویگن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سبوس گندم : سبوس گندم سرشار از فیبر محلول است و به طرق گوناگونی می توان از آن بهره برد. این ماده می تواند به ماست ، سوپ ها ، سرال ها و حتی سالاد ها افزوده شود.

آب : برای گوارش حداکثری ضروری است. بنابراین توصیه می شود حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.

سیب : سرشار از فیبر محلول است که به بهبود گوارش کمک می کند و دفع مدفوع را سهل می سازد.

آلوها : به عنوان منبعی عالی برای فیبر ششناخته شده و درمان معمول مشکلات گوارشی است. فقط مطمئن شوید که در مصرف آن زیاده روی نمی کنید و بیش از سه تا چهار عدد از آن را در یک زمان میل نکنید زیرا آن ها سرشار از قند میوه هستند.

اسهال

موز : باعث چسبندگی بیشتر مدفوع می شود و منبعی سرشار از کربوهیدرات هاست که به راحتی هضم می شود.

نان تست سفید : در حالی که پیشنهاد نان سفید به نظر عاقلانه نمی رسد ، اما نان سفید سریع تر هضم می شود و شدت گرفتگی ها یا اسهال ها را کاهش می دهد.

محلول بازگرداندن آب بدنی ORS

برای باز سازی الکترولیت های از دست رفته ، پیشگیری از کمبود آب بدن و جای گزین مایعات از دست رفته در زمان ابتلا اسهال ضروری است.

ماست ( پروبیوتیک ) : با این که نمی خواهید هنگام مقابله با اسهال محصولات لبنی زیادی مصرف کنید ، ماست یک استثنا محسوب می شود ، زیرا سرشار از پروبیوتیک است که می تواند به توازن روده ها کمک کند.

سوپ شفاف : مانندزمانی که احساس نا خوشی می کنید ، سوپ سبزیجات یا مرغ ساده ، می تواند بسیار آرامش بخش باشد. اما باید بدانید که سوپ شفاف به باز سازی الکترولیت ها و مایعات بدنی نیز یاری می رساند.

 

 

منبع:مهد پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار