10759
۱۲ مهر ۱۳۹۵

علائم کلاسیک از بارداری

مهم ترین نشانه بارداری و شاید کلاسیک ترین اش عقب انداختن پریود باشد که خانم ها را به حامله بودن خودشان مشکوک می سازد. اگر چه علائم دیگری هم وجود دارد که می تواند نشان دهد به زودی قرار است مادر شوید

به گزارش کودک پرس پرس : مهم ترین نشانه بارداری و شاید کلاسیک ترین اش عقب انداختن پریود باشد که خانم ها را به حامله بودن خودشان مشکوک می سازد. اگر چه علائم دیگری هم وجود دارد که می تواند نشان دهد به زودی قرار است مادر شوید:

1. تورم و حساس شدن سینه ها: در اوایل دوران بارداری تغییرات هورمونی ممکن است منجر به متورم شدن سینه ها و حساس شدن آن ها گردد و هر گونه تماسی با سینه ها ممکن است شما را دچار درد سازد. علاوه بر این ممکن است احساس کنید که سینه هایتان پرتر و سنگین تر از همیشه شده است.

2. تهوع با یا بدون استفراغ: این مورد از سینمایی ترین علائم بارداری است و کمتر کسی است که نسبت به آن حساس نباشد. معمولا تهوع ناشی از بارداری صبح ها و در حالت ناشتا سراغ خانم ها می آید اما خیلی ها هم هستند که در طول روز یا شب ها دچار تهوع می شوند. این حالت معمولا در سه هفته بعد از لقاح رخ می دهد. هنوز کاملا مشخص نیست که چه عامل یا عواملی باعث تحریک تهوع در خانم ها طی دوران بارداری می شوند اما به نظر می رسد بالا و پایین شدن هورمون ها در این دوران نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. جالب است بدانید بوهایی در دوران بارداری برای خانم ها تهوع آور است که قبلا هیچ حس خاصی نسبت به آن نداشته اند.

3. افزایش ادرار: یکی دیگر از نشانه های بارداری افزایش ادرار در طول شبانه روز است که از روی تعداد دفعات دستشویی رفتن خود به راحتی می توانید متوجه این مساله بشوید.

4. خستگی: از دیگر نشانه های شایع بارداری می توان به خستگی اشاره کرد که به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن به دلیل حاملگی است و باعث می شود در اغلب ساعات شبانه روز احساس خواب آلودگی کنید.

5. بیزاری از غذا یا داشتن هوس خوردن یک غذای خاص: این تغییر هم ناشی از بالا و پایین شدن هورمون هاست که باعث می شود به غذای خاصی علاقه ویژه پیدا کنید و حالتان از دیدن غذاهایی که قبلا به راحتی می خوردید، به هم بخورد!

6. خون ریزی جزئی و لکه بینی: گاهی اوقات داشتن خون ریزی بسیار اندک از واژن می تواند اولین نشانه بارداری باشد. این لکه بینی در زمان لانه گزینی اتفاق می افتد یعنی زمانی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد. این حالت معمولا 10 تا 14 روز بعد از لقاح اتفاق می افتد و باعث می شود که مادر دچار لکه بینی شود. لکه بینی ناشی از لانه گزینی معمولا زمان بسیار کوتاهی طول می کشد و حوالی دوره پریود خانم ها روی می دهد. در ضمن خون ریزی لکه بینی بسیار کمتر از خون ریزی دوران قاعدگی است.

7. کرامپ و گرفتگی عضلانی: برخی از زنان هم در ابتدای بارداری خود به طور خفیف در ناحیه رحم شان احساس درد و گرفتگی می کنند.

8. نوسانات خلقی: سیل هورمون ها در دوران بارداری به خصوص در ابتدای این دوران باعث می شود که به شکل غیر منتظره ای دچار تغییرات عاطفی و هیجانی شده و خلق و خوی تان به هم بخورد.

9. سرگیجه: بارداری باعث گشاد شدن رگ های خونی و در نتیجه افت فشار خون می شود. بنابراین  شما ممکن است در طول روز احساس سبکی سر یا سرگیجه کنید.

10. یبوست: تغییرات هورمونی باعث می شود که سرعت عمل دستگاه گوارش کم شود و این مساله به مرور منجر به یبوست می گردد.

11. افزایش دمای پایه بدن: دمای پایه بدن در نتیجه بارداری افزایش پیدا می کند. این همان دمایی است که باید صبح ها و در حالیکه هنوز از رختخواب بلند نشده اید اندازه گیری شود. بنابراین اگر به هر دلیلی هر روز دمای بدن خود را چک می کنید (این روش برای تعیین زمان دقیق تخمک گذاری یا تعیین جنسیت جنین با روش های خانگی کاربرد دارد) از روی تغییرات دمای بدن تان هم می توانید احتمال بارداری را حدس بزنید.

آیا شما واقعا باردار هستید؟
متاسفانه، این علائم و نشانه ها منحصر به دوران بارداری نیست و حتی برخی از آنها می تواند نشان دهد که در حال سرما خوردن و بیمار شدن یا در نزدیکی دوران پریودتان هستید. بنابراین اولین قدم برای اطمینان از بارداری استفاده از تست های خانگی بارداری و مطمئن ترین روش نیز دادن آزمایش خون یا ادرار است.

تست هوشمند بارداری، آیا من حامله ام؟
اگر علائمی که دارید که با علائم شایع بارداری جور در می آید، احتمالا دارید با خودتان فکر می کنید که آیا ممکن است بعد از آخرین باری که رابطه زناشویی داشته اید، باردار شده باشید یا نه. برای اینکه کمی خیالتان راحت تر شود می توانید به سوالات این آزمون پاسخ بدهید تا ببینید احتمال باردار شدن تان چقدر بالاست.

1. آیا پریودتان به تاخیر افتاده است؟
بله
خیر

2. آیا صبح ها یا هر ساعت دیگری از شبانه روز احساس تهوع دارید؟
بله
خیر

3. آیا بیشتر از قبل احساس خستگی می کنید؟
بله
خیر

4. آیا حس بویایی شما بیش از حد تحریک شده است؟
بله
خیر
5. آیا سینه هایتان بزرگتر شده یا لباس زیری که استفاده می کنید برایتان تنگ شده است؟
بله
خیر

6. آیا دچار سردرد شده اید؟
بله
خیر

7. آیا احساس سرگیجه می کنید؟
بله
خیر

8. آیا دچار کمردرد یا گرفتگی عضلانی شده اید؟
بله
خیر

9. آیا به طور غیر طبیعی هوس کردید غذای خاصی را بخورید؟
بله
خیر

10. آیا تعداد دفعاتی که به دستشویی می روید بیشتر شده است؟
بله
خیر

11. آیا لکه بینی جزئی دارید؟
بله
خیر

12. آیا هاله اطراف سینه هایتان تیره تر شده است؟
بله
خیر

13. آیا ترشحات واژن تان افزایش پیدا کرده بدون اینکه در زمان تخمک گذاری باشید؟
بله
خیر

لطفا به خاطر داشته باشید که بدون انجام تست آزمایشگاهی بارداری و گرفتن نتیجه سونوگرافی واقعا نمی توانیم از حاملگی یک نفر مطمئن شویم و اگر جواب یکی از این دو روش برای شما مثبت بوده بارداری تان قطعی است.

اگر نتیجه آزمون نشان داد که تعداد زیادی از علائم بارداری را دارم، معنی اش این است که 100 درصد حامله ام؟
متاسفانه نه، حتی اگر خیلی از علائم بارداری را داشته باشید،  باز هم ممکن است که اصلا حامله نباشید و علائم ناشی از شرایط دیگر جسمانی از جمله بیماری، سیکل قاعدگی و… باشد.
به عنوان مثال، خستگی و سردرد از علائم حاملگی هستند اما ما این علائم را قبل از قاعدگی هم می بینیم. پس آیا کسی می تواند به طور صد درصد به شما بگوید سردرد فعلی تان ناشی از بارداری است یا قاعدگی؟ نه واقعا!

اگر هیچ علامتی نداشتم، یعنی باردار نیستم؟
یک خبر خوب؛ اگر هیچ کدام از علائم بارداری را نداشته باشید باز هم ممکن است که حامله بوده و به زودی مادر شوید. در واقع بعضی از مادرهای خوشبخت هستند که در طول اولین ماه بارداری خود هیچ علامت خاصی ندارند، نه دچار تهوع صبحگاهی می شوند، نه ویار دارند و نه هیچ علامت دیگری.

چند روز قبل علائم بارداری داشتم ولی حالا ناپدید شده اند. آیا این مساله خطرناک است؟
علائم بارداری به نوعی در حال رفت و آمد هستند و ممکن یک ساعت این علائم را تجربه کنید اما دو، سه ساعت بعد به شرایط عادی برگردید. مثلا تهوع و استفراغ معمولا صبح ها گریبان خانم های باردار را می گیرد در حالیکه سر ظهر وضعیتشان کاملا خوب می شود.
همچنین وقتی سه ماهه اول به پایان می رسد، برخی از ناراحتی های اولیه بارداری محو یا ناپدید می شوند. مثلا تهوع و بیماری صبحگاهی، معمولا در پایان  دوازده هفتگی رفع می شود.
با این حال اگر پیش از این سقط جنین داشتید و علائم بارداری تان به طور ناگهانی رفع شده، حتما با پزشک معالجتان تماس بگیرید تا بررسی های لازم برای شما انجام شود.

اولین علامت بارداری در زنان چیست؟
بر خلاف تصور شما که احتمالا ناشی از دیدن فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی است، اولین علامت بارداری معمولا نوعی احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در سینه هاست که به خصوص در نوک سینه احساس می شود. علت به وجود آمدن این حالت افزایش ترشح هورمون های خاص دوران بارداری است که منجر به افزایش جریان خون در این ناحیه می گردد و باعث می شود سینه های تان سوزن سوزن شود.

علاوه بر این ممکن است دچار نوعی احساس درد و ناراحتی در سینه ها نیز بشوید و لباس زیری که معمولا می پوشیدید شروع به تنگ شدن کند. البته این علائم معمولا از یک هفته پس از باردار شدن خودشان را نشان می دهند، ولی بعضی از خانم ها تا قبل از یک ماهگی دردی در سینه های خود احساس نمی کنند.

آیا بارداری باعث تغییرات واژن نیز می شود؟
یکی دیگر از نشانه های اولیه حاملگی تغییر در رنگ فرج و مهبل (واژن) است. این نشانه نیز می تواند به عنوان اولین تغییرات ناشی از بارداری در نظر گرفته شود که در طی ماه اول بارداری بروز می کند و قبل از به وجود آمدن سایر علائم قابل تشخیص است.
فرج و مهبل (واژن) معمولا صورتی رنگ است، اما تغییرات ناشی از بارداری باعث تیره شدن فرج و واژن شده و رنگشان با پیشرفت بارداری متمایل به قرمز و ارغوانی می شود. این تغییر رنگ نیز به خاطر این است که طی بارداری مقدار زیادی خون به بافت های این ناحیه هجوم می آورد.
اگر چرخه قاعدگی منظمی داشته باشید، تغییر در ترشحات واژن هم از دیگر تغییراتی است که در مراحل اولیه بارداری رخ می دهد و برای خود خانم ها هم قابل مشاهده است.
این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که ترشحات واژینال طی بارداری به مرور افزایش پیدا می کند که در اغلب موارد این مساله هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد و بیماری محسوب نمی شود. در ضمن این ترشحات از نظر رنگ یا غلظت یا حتی بو تفاوتی با ترشحاتی که قبل از بارداری داشتید، ندارند. البته لازم نیست برای کنترل کردن این ترشحات دوش واژینال بگیرید چون این کار نه تنها کمکی نمی کند بلکه ممکن است منجر به تحریک پوست و به هم خوردن تعادل طبیعی باکتری ها و قارچ ها در واژن شده و شما را در معرض عفونت های واژینال قرار دهد.
بارداری ریسک شما را برای ابتلا به برفک نیز بالاتر می برد. اگر چه این مساله برای جنین خطری ندارد و به او آسیب نمی زند اما لازم است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید. در ضمن اگر در طول بارداری رنگ، غلظت و بوی ترشحات واژنتان تغییر کرد با پزشکتان برای تشخیص های احتمالی و روش های مناسب درمانی مشورت کنید.

لکه بینی یعنی عدم بارداری؟
نه لزوما.
ممکن است شما روی لباس زیرتان متوجه لکه های صورتی کم رنگ یا لکه های قهوه ای رنگ شوید که حکایت از لکه بینی دارد. این مساله لزوما خطرناک نبوده و معنی اش هم این نیست که هنوز باردار نشده اید. درواقع شما در طی بارداری وقتی به زمان همیشگی دوره قاعدگی تان می رسید، ممکن است دچار کمی لکه بینی شده و حتی کرامپ های عضلانی یا دل درد را هم مثل دوران پریود تجربه کنید.
هنوز دلیل قطعی لکه بینی در دوران بارداری به درستی مشخص نشده است اما این احتمال وجود دارد که تخمک بارور شده، و در زمان چسبیدن به دیواره رحم باعث لکه بینی شوند یا هورمون هایی که به طور طبیعی دوره پریود را کنترل می کنند منجر به لکه بینی شوند. در اغلب موارد لکه بینی بدون درد است و ممکن است فقط وقتی متوجه آن شوید که بعد از رفتن به دستشویی خودتان را خشک می کنید.

خیلی زود است که تست حاملگی بدهم؟
حساس ترین تست های بارداری خانگی می توانند پایین ترین سطوح هورمون های بارداری را 4 روز بعد از تاخیر در پریود یا 7 روز پس از بارداری تشخیص دهند. اگر چه مهمترین و قابل اعتماد ترین علامت بارداری به تاخیر افتادن پریود است. بنابراین اگر می خواهید از این تست های خانگی استفاده کنید بهتر است تا زمان عقب افتادن پریودتان صبر کنید.

حتی اگر مطالب زیادی در مورد بارداری خوانده باشید یا با آنهایی که تازه این مرحله را پشت سر گذاشته اند، صحبت کرده باشید، باز هم وقتی نوبت خودتان می رسد و علائم حاملگی را در وجودتان احساس می کنید، این فکر یک لحظه هم رهایتان نمی کند که آیا این علائم طبیعی هستند یا نه.
در ادامه با علائم خطرناکی آشنا می شوید که به محض احساس کردنشان طی دوران بارداری باید با پزشک معالجتان تماس بگیرید.

درد در میانه شکم
درد شدید در بخش میانی شکم یا بخش بالای آن که با یا بدون تهوع یا استفراغ ایجاد شده باشد، می تواند ناشی از سوء هاضمه شدید، سوزش سر دل، یک اختلال در معده و یا به دلیل مسمومیت غذایی ایجاد شده باشد.
اگر شما در نیمه دوم بارداری خود هستید این درد می تواند به پره اکلامپسی ربط پیدا کند که یک بیماری جدی است و نیاز به توجه فوری و مراقبت های پزشکی دارد.

درد در قسمت پایین شکم
درد شدید در قسمت پایین شکم که در هر دو طرف ایجاد شده نیز نیاز به بررسی دارد تا مطمئن شوید که درد ناشی از یک وضعیت جدی نیست. البته نگران نشوید شاید کشیدگی ماهیچه باعث این درد شده اما از طرف دیگر باید حواستان را هم جمع کنید چون در وضعیت های زیر نیز ممکن است دچار درد در ناحیه پایین شکمتان شوید:
حاملگی خارج رحمی
سقط جنین
زایمان زودرس
شکسته شدن فیبروئید و خونریزی
جداشدن زودرس جفت

تب
اگر درجه حرارت بدنتان بالاتر از 5/37 است اما هیچ علامتی از آنفولانزا و یا علائم سرماخوردگی ندارید، همان روز با پزشکتان تماس بگیرید.
اگر درجه حرارت بدنتان بیش از 39 درجه سانتی گراد است، همان لحظه به دکترتان زنگ بزنید یا خود را به مراکز درمانی برسانید. چون این احتمال وجود دارد که به عفونت مبتلا شده باشید. دکتر شما ممکن است برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرده و دستور استراحت بدهد. اگر درجه حرارت بدنتان بالاتر از 39 درجه سانتی گراد بوده و برای مدت زمان طولانی بالا بماند ممکن است به کودک شما آسیب بزند.

تاری دید و دید جرقه جلوی چشم
اگر در نیمه دوم بارداری خود هستید و دچار یکی از علائم زیر شده اید، با دکترتان مشورت کنید:
دوبینی
تاری دید
کاهش بینایی
دیدن نقطه های نورانی جلوی چشم
چون این اختلالات بینایی ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد.

ورم دست و پا
تورم یا پف کردگی (ادم) در دست، صورت و چشم در اواخر بارداری شایع است. در اغلب موارد دلیل این تورم سنگین شدن مادر است نیاز به پیگیری خاصی ندارد اما اگر تورم شدید بوده یا به طور ناگهانی ایجاد شده و یا با سردرد یا مشکلات بینایی همراه است ممکن است ناشی از پره اکلامپسی باشد.

سردرد مزمن
اگر سردرد بدی دارید که بیش از دو یا سه ساعت طول کشیده و یا با اختلالات بینایی و تورم شدید در بدن همراه شده، این احتمال وجود دارد که دچار پره اکلامپسی شده باشید. اما این احتمال تنها در صورتی در نظر گرفته می شود که در نیمه دوم بارداری خود باشید.

خونریزی واژینال
لکه بینی یا خونریزی خیلی خفیف بدون درد در اوایل بارداری شایع است. ممکن است هورمون های کنترل کننده سیکل قاعدگی آنقدر قوی باشند که بتوانند منجر به خون ریزی شوند. البته این خون معمولا روشن و اندک است.
با این حال، اگر در هر مرحله در دوران بارداری خود خونریزی داشتید بهتر است با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. چرا که این خونریزی ممکن است یک عارضه جدی باشد اگر:
خونریزی که در حال حاضر دارید با خونریزی معمول دوران پریودتان متفاوت باشد مثلا تیره تر یا با درد شدید در شکم همراه شود. این علائم ممکن است نشان دهنده حاملگی خارج رحمی باشند.
خونریزی سنگینی داشته که با کمر یا شکم درد همراه شده است. این علائم ممکن است نشان دهنده سقط باشند.
خونریزی ناگهانی بدون درد. این اتفاق ممکن است به دلیل داشتن جفت سر راهی بیفتد که در سونوگرافی هفته 20 دیده می شود.
دفع خون تیره یا سیاه همراه با لخته. این حالت می تواند نشانه جدا شدن زودرس جفت باشد و زمانی اتفاق بیفتد که جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم می کند.
خونریزی شدید: اگر کمتر از 37 هفته از بارداری تان می گذرد، خونریزی سنگین می تواند علامت زایمان زودرس باشد.

نشت مایعات از واژن
اگر کمتر از 37 هفته از بارداریتان می گذرد و دچار نشت مایع از واژنتان شده اید، احتمالا معنایش این است که کیسه آبتان پاره شده است و باید فورا خودتان را به پزشک برسانید.
پاره شدن کیسه آب احتمال زایمان زودرس را بالا می برد بنابراین نیاز دارید تحت نظر گروه پزشکی قرار بگیرید تا از سلامت شما و جنین مراقبت کنند.
اگر بیشتر از 37 هفته از بارداری تان می گذرد، باز هم این احتمال وجود دارد که کیسه آب پاره شده و وارد مرحله زایمان شده باشید.

تشنگی شدید و ناگهانی
اگر شما به طور ناگهانی تشنه شدید، و ادرارتان به رنگ زرد تیره در آمده ممکن است بدنتان کم آب شده باشد. اگر تشنه هستید اما ادرارتان بیش از حد زیاد شده، معنایش این است که باید تست دیابت بارداری بدهید.

احساس سوزش موقع ادرار کردن
اگر یکی از علائم زیر را دارید به احتمال قوی دچار عفونت مجاری ادراری شده اید:
سوزش و درد موقع ادرار
ادرار خون آلود با بدبو یا کدر
افزایش دمای بدن
لرز
درد در ناحیه لگن، قسمت پایین شکم و قسمت پایین کمر یا درد در پهلوها.

علائم بارداری دوقلو
فکر می کنید دو قلو حامله هستید یا دوست دارید دوقلو داشته باشید؟ این 7 علامت به شما کمک می کند تا بتوانید در این خصوص مطمئن شوید.

1. افزایش میزان HCG
به دلایل مختلف، پزشکان ممکن است در دوران بارداری سطح هورمون HCG را در خون یا ادرار مادر بررسی کنند. HCG هورمون قابل تشخیص در خون زنان باردار و یا ادرارشان است که از حدود 10 روز پس از لقاح قابل اندازه گیری است. این هورمون با بالا رفتن سن بارداری، بیشتر می شود و در بارداری دو یا چند قلویی میزانش چند برابر زمانی است که تنها یک جنین را حمل می کنید.

2. چک کردن ضربان قلب جنین به روش داپلر
با استفاده از امواج صوتی بی ضرر سیستم داپلر و تقویت صدای قلب جنین، می شود فهمید که دوقلو دارید یا قرار است تنها مادر یک دختر یا پسر کوچک شوید. این علامت معمولا در اواخر سه ماهه اول تشخیص داده می شود. این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود چون ممکن است صدای دومی که شنیده می شود صدای ضربان قلب خود مادر یا سر و صداهای محیطی باشد.

3. تهوع شدید صبحگاهی
حدود 50 درصد از زنان باردار استفراغ یا تهوع را همراه با سایر علائم حاملگی خود تجربه می کنند. مادرانی که دو یا چند جنین را حمل می کنند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. البته خیلی روی این علامت حساب نکنید چون ممکن است بدون تهوع شدید هم دوقلو حامله باشید یا برعکس.

4. افزایش وزن شدید
همه خانم ها در طی دوران بارداری چند کیلو وزن اضافه می کنند اما اگر وزنتان بیش از حد بالا رفته و یا سرعت افزایش وزنتان بر اساس تعداد هفته های بارداری، زیاد است، شاید باید به این موضوع شک کنید که یک دوقلو در راه دارید.

5. غیر طبیعی بودن نتیجه تست AFP
AFP تست غربالگری است که با استفاده از آزمایش خون در سه ماهه ی دوم بارداری از مادر انجام می شود. این تست معمولا برای تشخیص ناهنجاری های جنینی گرفته می شود اما اگر دو یا چند قلو باردار باشید ممکن است نتیجه این تست برای شما هم مثبت بشود.

6. افزایش ارتفاع فوندوس رحم
اندازه گیری فوندوس رحم توسط پزشک یا ماما انجام می شود تا سن حاملگی شما مشخص گردد. در بارداری های دو یا چند قلویی این اندازه بیشتر از حالت طبیعی است هر چند عوامل دیگر نیز می تواند بر اندازه فوندوس رحم اثر گذار باشد.

7. خستگی شدید
شکایت از خستگی شایع ترین گلایه مادرانی است که دو یا چند قلو حمل می کنند. خواب آلودگی، بی حالی و خستگی که در طول سه ماهه اول افزایش پیدا می کند ناشی از تلاش کردن برای رشد و پرورش یک جنین دیگر است. البته در برخی موارد، خستگی را می توان به عوامل دیگر از جمله کار زیاد، استرس، تغذیه نامناسب، داشتن فرزند دیگر و… نسبت داد.

آزمایش های پیش از بارداری
آزمایش ادرار
پزشک به این دلیل آزمایش ادرار را توصیه می‌کند تا میزان قند ادرار و تست تحمل گلوکز برای دیابت بررسی شود زیرا قند خون کنترل نشده می‌تواند عواقب وخیمی برای کودک ایجاد کند. آنچه اهمیت دارد این است که بارداری به خودی خود احتمال دیابت را بالا می‌برد و اگر فردی پیش از بارداری مبتلا باشد این مسئله سخت‌تر هم خواهد شد. یادتان باشد که اگر کسی در افراد خانواده‌تان مبتلا به دیابت است در اولین ویزیت پزشک این مسئله را مطرح کنید. بنابراین اگر دیابت دارید توصیه می‌شود پیش از تلاش برای باردار شدن با متخصص غدد مشورت کنید.

آزمایش خون و ادرار پیش از بارداری
تشخیص عفونت
اگر شما علائم عفونت ادراری مانند سوزش، تکرر ادرار یا ادرار همراه با درد دارید نمونه ادرار شما باید کشت داده شود تا علت مشخص شود. عفونت دستگاه ادراری در صورتی که درمان نشود، ممکن است منجر به سقط، تولد نوزاد کم وزن یا زایمان زودرس می شود. پس بهتر است قبل از تصمیم برای باردارشدن، عفونت ادراری خود را درمان کنید.

آزمایش خون
درصورتی که قبل از بارداری برای کنترل وضعیت سلامت به پزشک مراجعه کنید، حتما پزشک آزمایش‌های خون لازم را برای‌تان درخواست می‌کند. کم خونی و چربی و قند خونتان از طریق آزمایش خون کنترل می‌شود و درصورت وجود مشکل براساس تاریخچه پزشکی‌تان، آزمایش خاصی درخواست می‌شود. آزمایش خون در درجه اول می‌تواند با شمارش هموگلوبین، تعداد گلبول‌های قرمز و سفید و شکل و ظاهر پلاکت‌های شما مشخص کند شما مبتلا به کم خونی هستید یا نه. کم خونی در طول بارداری می‌تواند باعث ضعف و خستگی شود.

آزمایش خون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
•    شمارش کامل گلبول‌های خون به منظور تشخیص نیاز به مکمل آهن. (بارداری میتواند کم خونی فق آهن به دنبال داشته باشد.)
•    آزمایش خون به منظور مشخص شدن آنکه نسبت به سرخجه و آبله مرغان ایمن هستید یا نه.
•    آزمایش تشخیص سفلیس
•    آزمایش به منظور تشخیص تیروئید. ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است. این هورمون برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین ضروری است به همین دلیل وجود میزان متعادل و کافی ید در بدن برای داشتن بارداری سالم لازم به نظر میرسد. اگر تصمیم به بارداری گرفته‌اید باید روزانه 150 میکروگرم ید دریافت کنید. اگر در آزمایش مشخص شد که تیروئید شما مشکل دارد بهتر است با مشورت با پزشک از مکمل استفاده کنید.
•    آزمایش تشخیص HIV
•    آزمایش تشخیص تب خال تناسلی
•    آزمایش تشخیصی هپاتیت B (اگر مبتلا به هپاتیت نباشید می‌توانید پیش از بارداری واکسن آن را دریافت کنید.)
•    آزمایش توکسوپلاسموز. این عفونت می‌تواند اثری مشابه لیستریا داشته باشد و در اثر تماس نزدیک با گربه آلوده و خوردن گوشت خام به وجود می‌آید. بنابراین اگر در تماس با گربه هستید پیش از بارداری باید این آزمایش را حتما انجام دهید. علاوه بر این آزمایش، تست پاراویروس B19 نیز باید انجام شود.

آزمایش ژنتیک پیش از بارداری

آزمایش ژنتیک چیست؟
آزمایش ژنتیک یک آزمایش خون است که دیدی به والدین آینده درباره ژنهای معیوبی که ممکن است منجر به بیماری جدید فرزندشان شود، می‌دهد. بیشتر بیماری‌های ژنتیک، اختلالات نهفته هستند، به این معنی که یکی از والدین باید ژن معیوب را داشته باشد تا بتواند فرزند را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر اگر شما یک ژن با اختلال ژنتیک نهفته داشته باشید و همسرتان آن را نداشته باشد، فرزندتان آن اختلال را به ارث نخواهد برد.  حتی اگر هر دو والد ژن معیوب نهفته را داشته باشند تنها 25 درصد احتمال ابتلای فرزند به اختلال ژنتیک وجود دارد و این احتمال 100 درصد نیست.

چه کسی باید آزمایش ژنتیک انجام دهد؟
•    شما یا همسرتان که در خطر انتقال بیماری‌های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک هستید.
•    شما یا همسرتان که دارای شرایط کروموزومی خاص هستید یا کودکی مبتلا به بیماری کرموزومی مانند سندرم داون دارید.
•    خانم بالای 35 سال هستید. در این حالت در معرض بیشترین خطر داشتن فرزند مبتلا به بیماری کروموزومی به ویژه سندرم داون هستید.
•      سقط‌های مکرر ناشی از مشکلات کروموزومی را تجربه کرده‌اید.

تشخیص  ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی
جنینی که از طریق لقاح خارج رحمی یا IVF تشکیل می‌شود را می توان قبل از انتقال به رحم مادر برای بررسی بیماری‌های ژنتیک خاص، مورد بررسی قرار داد.  این آزمایش را PGD یا تشخیص  ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی می‌گویند. اگر آزمایش بیماری ژنتیک را تایید کند، جنین منتقل نمی‌شود.

مزایای استفاده از PGD
•    PGD یک روش بسیار دقیق و اولین راه تشخیص بیماری ژنتیکی یا کروموزومی قبل از تولد است.
•    به دلیل انجام این روش پیش از لانه‌گزینی، نیاز به آمنیوسنتز در دوران بارداری کاهش می‌یابد.
•    از آنجا که این روش پیش از لانه‌گزینی انجام می‌شود، به زوج این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند وارد مراحل بعدی بارداری شوند یا خیر.
•    این روش زوج‌ها را ترغیب می‌کند به دنبال فرزندان بیولوژیک باشند.
•    با توجه به نقص‌هایی که ممکن است هنگام تولد وجود داشته باشد، استفاده از این روش هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

معایب PGD
•    PGD به منظور تشخیص شرایط خاص ژنتیکی است. اما ممکن است مشکلات کروموزومی غیرمنتظره در جنین به وجود آید که ربطی به سابقه خانوادگی ندارد.
•    هزینه PGD بالاست.
•    PGD تضمین نمی‌کندکه جنین یک حاملگی ترم را پشت سر خواهد گذاشت چون در هر مرحله این امکان وجود دارد  که سقط جنین رخ دهد.
•    در برخی موارد، یک تخم بارور شده ناقص از لحاظ ژنتیکی بدون هیچ اختلال یا بیماری رشد می‌کند. بنابراین احتمال ایجاد اختلال باید با پزشک مورد بحث قرار گیرد.
•    در حالی که PGD احتمال به وجود آمدن فرزندی با عامل ژنتیکی را کاهش می‌دهد اما نمی‌تواند این خطر را کاملا از بین ببرد. در برخی موارد،‌ انجام آزمایش‌های بیشتری در دوران بارداری مورد نیاز است تا مشخص شود بروز یک عامل ژنتیکی هنوز هم ممکن است.
•    علائم برخی بیماری‌ها تنها زمانی آشکار می‌شود که حامل‌ها به میانسالی رسیده باشند.

چه واکسن‌هایی را نباید در بارداری بزنید؟
اما برخی واکسن‌ها را به هیچ عنوان نباید در طول بارداری دریافت کرد. واکسن‌ها به سه شکل هستند: ویروس‌های زنده، ویروس‌های مرده و توکسوئیدها که پروتئین‌های شیمیایی تغییر شکل یافته‌ای هستند که از باکتری‌ها به دست می‌آیند. زنان باردار به هیچ عنوان نباید واکسن‌های ویروس زنده مانند MMR یا همان سرخک، سرخجه و اوریون را دریافت کنند چون احتمال کمی وجود دارد که به نوزاد متولد نشده آسیب وارد شود. واکسن ساخته شده از ویروس‌های مرده مانند واکسن آنفلوآنزا و واکسن‌های توکسوئید مانند کزاز، دیفتری و سیاه سرفه خطرناک نیست. به همین دلیل است که برخی واکسن‌ها باید پیش از بارداری تزریق شود تا خطری برای جنین به همراه نداشته باشد.

تا یک ماه بعد از واکسن باردار نشوید
عفونت‌های قابل پیشگیری می‌تواند در دوران بارداری خطرناک باشد. به همین دلیل باید یک آزمایش خون در طول چکاپ قبل از بارداری انجام دهید تا مشخص شود در برابر این بیماری‌ها ایمن هستید یا خیر. اگر این طور نباشد شما باید پیش از بارداری واکسن دریافت کنید. فقط باید مطمئن شوید که تا یک ماه بعد از دریافت واکسن باردار نشوید چون این واکسن‌ها از ویروس‌‌های زنده هستند و می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند.

•    سرخک، سرخجه و اوریون: سرخک یک بیماری بسیار مسری ناشی از ویروس است. سرخک با تب، سرفه و آبریزش بینی شروع و در ادامه با بثورات قرمز همراه خواهد بود. اوریون هم یک بیماری ویروسی مسری است که باعث تورم غدد بزاقی می‌شود. اگر شما در دوران بارداری مبتلا به هرکدام از این بیماری‌ها شوید، خطر سقط جنین افزایش می‌یابد. حدود 85 درصد از نوزادان مادرانی که در طول سه ماهه اول بارداری مبتلا به این بیماری شده‌اند با نقایص جدی به دنیا آمده‌اند و حتی در مورد سرخجه دیده شده که کودک ناشنوا شده است.
•    آبله مرغان: این بیماری بسیار بسیار مسری است و باعث تب، بثورات خارش دار و ناراحت کننده میشود. حدود 2 درصد از نوزادان زنانی که در طول 5 ماه اول بارداری دچار آبله مرغان میشوند با نقص هنگام تولد به دنیا می‌آیند. اگر آزمایش خون نشان دهد که شما نسبت به آبله مرغان ایمن نیستید باید دو دوز از آن را در 4 تا 8 هفته دریافت کنید.
•    هپاتیت B: این واکسن را می‌توانید در زمان بارداری هم دریافت کنید. هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب کبد، تهوع، خستگی و زردی می‌شود. در برخی از موارد هم ممکن است بیماری مزمن کبدی یا سرطان کبد را به دنبال داشته باشد. از آنجا که یک زن باردار مبتلا می‌تواند این بیماری را به نوزاد منتقل کند توصیه می‌شود در طول بارداری حتما مادر از این نظر آزمایش شود. اداره پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند تمام زنان باردار برای هپاتیت B بررسی شوند چون ممکن است مبتلا باشند ولی هیچ علامتی نداشته باشند.
•    واکسن HPV (ویروس پاپیلومای ویروسی): اگر زیر 26 سال دارید از پزشک درباره دریافت این واکسن سوال کنید. این واکسن به محافظت در برابر زگیل تناسلی و سرطان گردن رحم کمک می‌کند. اگر بخواهید این واکسن  را بزنید باید بدانید که آن را در سه دوز باید دریافت کنید.

•    واکسن پنوموکوک: اگر مبتلا به بیماری مانند دیابت یا بیماری کبدی باشید پزشک این واکسن را تجویز میکند که در برابر اشکالی از انواع پنومونی محافظت میکند.
•    واکسن آنفلوآنزا: این واکسن می‌تواند از بیماریهای جدی مادر طی دوران بارداری جلوگیری کند. البته می‌توانید این واکسن را در دوران بارداری نیز دریافت کنید.

منبع: نی نی بان 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار